Lemak Jatuh Menjadi Punca Wajah Hilang Bentuk

Assalamualaikum....

Tak perlu tengok jauh, tengok diri sendiri dah la kan, saya pun perasan sejak usia masuk 30-an ni bentuk wajah dah tak sama macam dulu. Kalau dah masuk 40-an, 50-an macam mana...bak kata suami itu la faktor penuaan hehe. Okey jom kita tengok apa punca yang menyebabkan wajah hilang bentuk, sekurang-kurangnya kita tahu apa yang perlu dilakukan untuk melambatkan proses penuaan :)


Sememangnya diakui peningkatan usia menyebabkan permasalahan kulit yang melendut menjadikan kita kehilangan simetri wajah yang asal. Apa yang terjadi adalah disebabkan kejatuhan lemak pada muka dan kehilangan kolagen semulajadi.

Hal ini menimbulkan masalah yang dikenali sebagai fat jowls iaitu keadaan di mana lemak jatuh di bawah pipi. Fat jowls yang terjadi meski pun tidak ketara seperti kedutan dan pigmentasi tetap menjadi satu fenomena yang menghodohkan. Wajah serta merta nampak tua dan riak wajah seolah-olah muram dan tertekan. Kehadiran fat jowls menimbulkan kesan penuaan wajah yang ketara dan sukar disembunyikan dengan kosmetik.

Untuk memberi gambaran jelas tentang fat jowls cara mudah adalah dengan memerhatikan ibu-ibu kita yang sudah tua. Ia mungkin tidak menjadi masalah buat wanita yang menjadi suri rumah tapi yang masih dalam dunia kerjaya, kehadiran lemak ini akan menjejaskan penampilan mereka.

Kehadiran lemak pada kawasan rahang sebegini membuatkan wajah nampak kendur. Lemak yang berkumpul semakin lama semakin banyak menjadikan wajah dipenuhi garis-garis penuaan. Untuk memahami proses pembentukan sekelompok lemak yang begini adalah lebih baik kita mengenali struktur muka kita terlebih dahulu. 

Pada wajah kita terdapat banyak salur darah dan saluran lymphatic. Sel-sel pada kulit paling mudah beraplikasi. Ini bermakna sebarang luka atau calar pada muka lebih cepat sembuh berbanding sel-sel kulit bahagian lain. 

Muka kita disokong oleh struktur tulang yang nipis. Tengkorak kita mempunyai struktur keras hanya pada bahagian kepala. Pada bahagian muka ia merupakan struktur tulang nipis yang berupa tulang cribriform. 

Tulang ini mempunyai lubang-lubang halus yang sangat banyak. Bahkan keseluruhan permukaannya mempunyai lubang-lubang. Terdapat juga tulang rawan yang merupakan tulang lembut yang membentuk hidung dan cuping telinga. Terdapat juga tulang jenis ini pada sekitar soket mata kita. 

Faktor Pembentukan Fat Jowl

Salur lymphatic yang tersumbat - Apabila salur lymphatic tersumbat maka sel-sel lemak akan terperangkap dan tidak dapat bergerak. Lemak cair bergerak di dalam saluran lymphatic iaitu sistem pergerakan lemak yang penting dalam tubuh badan kita. Apabila salurannya tersumbat maka lemak akan berkumpul pada muka menyebabkan muka nampak berat dan melendut ke bawah. 

Graviti - Tindakan graviti menjadikan masalah ini semakin ketara. Usaha mengurut wajah dan menarik ke atas semula hanyalah memberi kesan sementara disebabkan oleh tindakan graviti yang kuat.

Otot yang mengembang - Otot-otot wajah yang mengembang membuatkan muka nampak besar dan semakin lama semakin kembang. Bagi mereka yang mempunyai tulang pipi yang tinggi, masalah ini membuatkan mata menjadi seolah-olah mengecil.

Kehilangan kolagen pada kulit - Kehilangan kolagen membuatkan kulit tidak membaluti muka dengan baik. Ini membuatkan kulit kita mengendur. Ia juga menyumbang kepada pembentukan fat jowls yang menghodohkan. 

Kekurangan hormon - Banyak hormon yang berinteraksi dan terlibat dalam metabolisme lemak. Metabolisme lemak penting kerana lemak digunakan bagi penghasilan tenaga. Apabila hormon metabolisme kurang maka lemak berkumpul pada muka dan kita akan menghadapi masalah kekurangan tenaga. Dalam kes ini lemak bukan sahaja berkumpul pada muka, malah pada belakang badan dan juga lengan. Hal ini juga menjadikan seseorang itu keletihan dan mudah murung.


Sumber gambar: Google


Personal FB: Nik Azidah

Khasiat dan Kebaikan Teh Hijau (Green Tea)

Assalamualaikum....

Saya ni baru terjebak dengan green tea atau teh hijau...maklum la kan usia dah bertambah ni kena la peka lebih sikit pasal kesihatan hehe. Sekarang ni boleh katakan setiap hari saya minum teh hijau. Apabila dah minum tu sudah tentu la nak tau kan apakah khasiat dan kelebihan teh hijau yang orang dok perkatakan tu. Jadi mula la saya dok skodeng websites kesihatan dari luar negara yang banyak mengulas tentang khasiat dan kebaikan teh hijau....lebih puas hati sebab ada link hasil kajian. Jom baca kat bawah ni.....


Sumber gambar: Google


Teh hijau (green tea) adalah antara minuman paling berkhasiat di atas muka bumi ni sebab ianya kaya dengan antioksidan dan pelbagai lagi nutrient yang mempunyai kesan yang baik ke atas tubuh badan kita. Kajian mendapati bahawa dengan meminum teh hijau secara rutin dapat membantu menurunkan berat badan, mengurangkan risiko serangan jantung dan kanser, meningkatkan sistem pertahanan badan, melambatkan penuaan, dan lain-lain lagi.

1. Teh hijau mengandungi pelbagai bahan bioaktif yang dapat memperbaiki tahap kesihatan

Teh hijau diperkaya dengan polifenol seperti flavonoid dan catechin, yang berfungsi sebagai antioksidan yang kuat. Bahan-bahan ini boleh mengurangkan pembentukan radikal bebas dalam badan, melindungi sel-sel dan molekul dari kerosakan. Radikal bebas sangat merbahaya kerana ia menyumbang kepada penuaan dan pelbagai jenis penyakit lain.

Salah satu bahan yang lebih berkuasa dalam teh hijau adalah antioksidan Epigallocatechin Gallate (EGCG). Menurut kajian, antioksidan EGCG ini dapat merawat pelbagai jenis penyakit dan mungkin salah satu sebab utama kenapa teh hijau mempunyai ciri-ciri perubatan.

Teh hijau juga mempunyai sejumlah kecil mineral yang penting untuk kesihatan.


2. Bahan-bahan dalam teh hijau boleh meningkatkan fungsi otak dan menjadikan anda lebih pintar

Teh hijau bukan sekadar memberikan anda kesegaran, ia juga boleh menjadikan anda lebih pintar. Bahan aktif yang utama ialah kafein yang diketahui boleh bertindak sebagai perangsang. Jumlah kafein yang terkandung dalam teh hijau adalah tidak sebanyak yang terkandung dalam coffee, tetapi cukup untuk menghasilkan tindak balas tanpa menyebabkan kesan 'gelisah' yang dikaitkan dengan kafein berlebihan.

Bagaimana kafein berfungsi dalam otak adalah dengan menyekat satu 'inhibitory neurotransmitter' yang dipanggil Adenosine. Dengan cara ini, ia sebenarnya meningkatkan aktiviti neuron dan juga penumpuan neurotransmitter lain seperti dopamine dan norepinephrine.

Kajian berkenaan kafein telah dilakukan secara intensif sebelum ini dan secara konsisten membawa kepada peningkatan dalam pelbagai aspek fungsi otak, termasuk memperbaiki mood, kepekaan, tindak balas, dan ingatan.

Teh hijau bukan hanya mengandungi kafein tetapi lebih daripada itu. Ia juga mengandungi asid amino L-theanine yang berupaya mengatur aliran darah. L-theanine juga bertindak ke atas otak dengan memberi kesan anti-keresahan dan meningkatkan dopamine serta penghasilan gelombang alpha di dalam otak.

Kajian mendapati bahawa kafein dan L-theanine boleh mendatangkan kesan sinergi. Gabungan kedua-dua unsur tersebut amat berkesan untuk memperbaiki fungsi otak. Oleh kerana L-theanine dan sedikit dos kafein, teh hijau boleh memberikan kesan yang lebih ringan dan berbeza berbanding coffee.

Ramai pengguna melaporkan bahawa mereka mempunyai tenaga yang lebih stabil dan menjadi lebih produktif apabila minum teh hijau berbanding coffee.


3. Teh hijau meningkatkan pembakaran lemak dan memperbaiki prestasi fizikal

Dalam ujian yang dijalankan, teh hijau telah terbukti dapat meningkatkan pembakaran lemak dan kadar metabolisme.

Kandungan polifenol yang terdapat dalam teh hijau dapat meningkatkan kadar metabolisme.

Dalam satu kajian yang dijalankan ke atas 10 lelaki yang sihat, mendapati bahawa teh hijau meningkatkan penggunaan tenaga sebanyak 4 peratus.

Satu lagi kajian menunjukkan bahawa pengoksidaan lemak telah meningkat sebanyak 17 peratus, menunjukkan bahawa teh hijau boleh meningkatkan pembakaran lemak.

Kafein yang terdapat dalam teh hijau dapat membantu meningkatkan prestasi fizikal dengan mengaktifkan asid lemak daripada tisu-tisu lemak dan ia berguna untuk tenaga.


4. Antioksidan dalam teh hijau boleh mengurangkan risiko pelbagai jenis kanser

Kanser adalah disebabkan pertumbuhan sel-sel secara tidak terkawal dan ia merupakan salah satu punca utama kematian di dunia. Seperti yang diketahui bahawa kerosakan oksidatif menyumbang kepada pertumbuhan kanser dan antioksidan tersebut boleh memberi kesan perlindungan.

Teh hijau adalah sumber antioksidan yang terbaik, jadi adalah wajar ia boleh mengurangkan risiko mendapat penyakit kanser seperti kanser payudara, kanser prostat, kanser kolon, dan lain-lain.

Penting untuk kita ketahui bahawa dengan mencampurkan susu dalam teh boleh mengurangkan nilai antioksidan yang terdapat dalam teh tersebut.


5. Teh hijau boleh melindungi otak anda ketika usia tua, mengurangkan risiko Alzheimer dan Parkinson

Teh hijau bukan sahaja meningkatkan fungsi otak dalam jangka masa pendek, ia juga boleh melindungi otak anda pada usia tua. 

Alzheimer adalah penyakit penurunan fungsi dan daya ingatan otak yang menyebabkan hilang ingatan (lupa), permulaan kepada nyanyuk, dan perubahan mood yang ketara. Penyakit Alzheimer ini dimulai dengan hilangnya sedikit ingatan dan kebingungan, yang akhirnya menyebabkan kelemahan mental sehingga tidak dapat mengingat, berfikir, belajar, berimaginasi, dan membuat keputusan yang betul. 

Penyakit Parkinson adalah satu penyakit saraf yang boleh berlaku di kalangan warga emas. Ia disebabkan oleh kerosakan sel otak yang mengakibatkan pengurangan sejenis bahan kimia yang dipanggil dopamin. 

Bahan bioaktif yang terdapat dalam teh hijau mempunyai pelbagai kesan perlindungan pada neuron dan boleh mengurangkan risiko penyakit Alzheimer dan Parkinson. 


6. Teh hijau boleh membunuh bakteria, yang mana boleh meningkatkan kesihatan gigi dan mengurangkan risiko jangkitan

Catechin yang terdapat dalam teh hijau mempunyai kesan biologi yang lain. Beberapa kajian menunjukkan bahawa ia boleh membunuh bakteria dan menghalang virus seperti virus influenza, seterusnya berpotensi mengurangkan risiko jangkitan.

Streptococcus mutans adalah bakteria berbahaya yang utama di dalam mulut. Ia menyebabkan pembentukan plak dan merupakan penyumbang kepada kaviti dan kerosakan gigi. 

Kajian menunjukkan bahawa catechin dalam teh hijau boleh menghalang pertumbuhan streptococcus mutans. Pengambilan teh hijau adalah dikaitkan dengan peningkatan kesihatan gigi, merendahkan risiko kerosakan gigi, dan mengurangkan nafas berbau.


7. Teh hijau boleh mengurangkan risiko diabetes jenis II

Diabetes adalah satu keadaan di mana tahap gula di dalam darah anda adalah tinggi dari normal. Ia adalah satu daripada faktor utama untuk mendapat sakit jantung atau angin ahmar.

Diabetes jenis II adalah "Diabetes atau Non-Insulin Dependent Diabetes Mellitus" (tidak bergantung pada insulin). Ianya jenis paling biasa ditemui dan lebih daripada 90% penghidap diabetes adalah penghidap jenis ini. Selalunya berlaku pada orang yang berumur dan berat badan berlebihan.

Kajian menunjukkan bahawa teh hijau boleh meningkatkan sensitiviti insulin dan mengurangkan kadar gula dalam darah. 

Satu kajian yang dilakukan pada individu Jepun mendapati bahawa mereka yang minum teh yang paling hijau mempunyai risiko 42% lebih rendah untuk menghidap diabetes jenis II.


8. Teh hijau boleh mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular

Penyakit kardiovaskular, termasuk penyakit jantung dan strok, adalah salah satu penyebab utama kematian di dunia. 

Kajian menunjukkan bahawa teh hijau boleh mengurangkan beberapa faktor utama risiko penyakit-penyakit tersebut. Ini termasuk jumlah kolesterol, kolesterol LDL, dan trigliserida.

Teh hijau juga meningkatkan keupayaan antioksidan dalam darah, di mana ia dapat melindungi zarah kolesterol LDL daripada pengoksidaan, yang merupakan salah satu punca ke arah penyakit jantung.

Oleh itu mereka yang minum teh hijau mempunyai risiko lebih rendah untuk mendapat penyakit kardiovaskular.


9. Teh hijau boleh membantu anda mengurangkan berat badan dan merendahkan risiko obesiti

Memandangkan bahawa teh hijau boleh meningkatkan kadar metabolisme dalam jangka masa pendek, jadi ini menunjukkan bahawa ia boleh membantu anda menurunkan berat badan.

Beberapa kajian menunjukkan bahawa teh hijau boleh membantu mengurangkan lemak dalam badan, terutamanya di kawasan perut.


10. Teh hijau boleh mengurangkan risiko kematian dan membantu anda untuk hidup lebih lama

Sudah tentu kita semua akan mati dan itu memang tidak dapat dielakkan.

Walau bagaimanapun, memandangkan bahawa peminum teh hijau mempunyai risiko yang lebih rendah daripada penyakit kardiovaskular dan kanser, ini menunjukkan bahawa ia boleh membantu anda hidup lebih lama. Kita berusaha, apa pun ajal maut hanya di tangan Allah SWT.


Personal FB: Nik Azidah

Kongsi Pengalaman Sendiri: Sakit Lutut Hilang Dengan Alfalfa Complex Shaklee

Assalamualaikum :)

Dok belek belek folder kat laptop terjumpa satu status facebook yang saya screen short sebab nak update kat blog tapi lupa daaaaaa....sejak ada laptop baru ni semangat lain macam sikit hehe!!!




Bila tengok status ni baru saya teringat yang saya pernah alami sakit lutut sebelum ni. Ya Allah seksa rasa kalau duduk, berjalan atau berdiri lama sikit. Masa solat dan naik tangga pun sakit...senang cerita sakit tu sakit yang berterusan.

Status di atas saya update pada 25 Januari 2015, masa tu dah dua bulan lebih saya mengalami sakit lutut. Puncanya tak tau kenapa....tiba-tiba je kan. Ketika status itu ditulis sakit lutut yang saya alami dah berkurangan la...dah tak sakit masa solat dan naik tangga...cuma rasa sakit bila ditekan. Dan bila sakit tu hilang pun saya tak sedar....datang tiba-tiba, pergi pun tiba-tiba kan. Alhamdulillah...

Sebelum tu memang saya konsisten ambik ALFALFA COMPLEX SHAKLEE bermula 1 Januari 2015. Itu azam baru saya untuk tahun 2015 iaitu fokus pada kesihatan melalui pengambilan supplement. Sebelum tu saya la manusia paling susah nak ambik supplement....sebab malas hehe, jangan tiru tau. Kalau makan elok terjaga, ambil pemakanan seimbang yang penuh dengan nutrisi takpe la kan malas ambil supplement....ni makan tak terjaga disebabkan faktor masa. Ye la makan untuk kenyang je kan....kena la top up nutrien yang tak cukup tu melalui pengambilan supplement. Lagipun faktor usia juga menyebabkan saya berazam untuk amalkan supplement.

Bermula dari 1 Januari tu memang saya disiplin dok telan ALFALFA COMPLEX SHAKLEE sebab salah satu kebaikan ALFALFA COMPLEX SHAKLEE ialah untuk merawat dan melegakan masalah kesakitan pada sendi. Alhamdulillah dengan izin Allah sakit lutut saya hilang....dah macam orang tua plak time tu dok sakit lutut haha. Supplement hanya sebagai asbab sahaja....apapun kena usaha dan doa supaya Allah SWT berikan kesihatan yang baik kepada kita.



SHAKLEE Independent Distributor (SID 1175809)


Dengan setiap pembelian anda akan mendapat konsultasi dan tips eksklusif percuma dari saya. Sila hubungi:

WhatsApp/Telegram: 019-3464793
Email: missnick84@gmail.com

Personal FB: Nik Azidah
FB Page: Cantik Sihat by MissNick


Untuk mendaftar sebagai pengedar Shaklee sila klik SINI

Untuk melihat senarai harga bagi setiap produk Shaklee sila klik SINI