11 Sumber Makanan Untuk Tingkatkan Kolagen

Sebelum ni saya ada tulis posting tentang muka ‘jatuh’ disebabkan kehilangan kolagen. Sebabnya kolagen inilah yang membantu meremajakan dan menganjalkan kulit kita. 

Dalam badan kita memang sejak azalinya dah ada kolagen. Tapi apabila meningkat usia, kolagen semakin lama akan semakin berkurangan.

Okay ambik tempat masing-masing. Mai sini saya nak cerita tentang sumber makanan untuk tingkatkan kolagen dalam badan. Senang je nak dapatkan, ada dijual kat pasar dan pasar raya. 

1. Ikan, terutamanya ikan tuna dan salmon.
2. Sayur-sayuran berwarna merah. Contohnya tomato, lada, dan ubi bit.
3. Sayur-sayuran berwarna hijau gelap. Contohnya bayam.
4. Sayur-sayuran berwarna oren. Contohnya lobak merah dan ubi keledek.
5. Buah beri. Contohnya blackberry dan raspberry.
6. Soya.
7. Teh putih.
8. Buah-buahan sitrus. Contohnya buah oren, limau nipis, lemon, dan limau gedang.
9. Makanan yang mengandungi protein. Contohnya putih telur. 
10. Bawang putih.
11. Tiram.


Haaaa itu dia dah cukup 11 jenis sumber makanan. Penerangan untuk setiap satu tu saya tulis kemudian ye. Nak tulis semua sekali memang panjang berjela-jela.

Nanti kita sambung lagi ye.



No comments:

Post a Comment